Czym jest mojeID
To bezpieczne, bezpłatne, zdalne potwierdzanie tożsamości za pomocą bankowości internetowej w usługach online. Oferowane jest przez wiele banków, w tym Krakowski Bank Spółdzielczy.
MojeID działa podobnie jak Profil Zaufany, ale można je wykorzystać także w kontaktach z podmiotami komercyjnymi. Dzięki mojeID można założyć Profil Zaufany bez wychodzenia z domu.
Profil Zaufany
Profil zaufany jest środkiem identyfikacji elektronicznej – czyli potwierdzisz swoją tożsamość w Internecie oraz podpiszesz dokumenty podpisem elektronicznym.
Podpis elektroniczny – Profil zaufany umożliwia elektroniczne podpisywanie dokumentów. Twój podpis elektroniczny jest tak samo ważny jak tradycyjny podpis odręczny. Możesz złożyć dowolny dokument online – np. wniosek, odwołanie czy skargę. Bez drukowania, podpisywania ręcznie i skanowania.
Twój login – dzięki profilowi zaufanemu zalogujesz się do systemów informatycznych administracji publicznej, takich jak:
- Platforma Usług Elektronicznych ZUS (PUE ZUS),
- Internetowe Konto Pacjenta (IKP),
- e-Urząd Skarbowy itd.
Profil zaufany możesz mieć tylko jeden.
Aktualną listę usług publicznych online znajdziesz tutaj:
https://obywatel.gov.pl/
Informacje na temat Profilu Zaufanego znajdziesz tutaj:
https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/profil-zaufany-ego-
Podsumowanie możliwości mojeID
- potwierdzenie tożsamości
- logowanie do istniejącego konta
- autoryzacja operacji
Korzyści:
Łatwiejszy dostęp: proste rejestrowanie się i logowanie u dostawców usług.
Bezpieczeństwo: poczucie bezpieczeństwa i kontroli nad przekazywaniem danych dzięki sprawdzonemu standardowi.
Użyteczność: korzystanie z większej liczby usług online lub dostępu do paneli uzupełniających usługi tradycyjne.
Potwierdzanie tożsamości w Internecie:
szybko i bezpiecznie, wraz z przekazaniem wiarygodnych danych (np: imię, nazwisko, PESEL, data urodzenia) na potrzeby zawarcia umowy lub pierwszego logowania itp…
Zastosowanie w przykładach
Usługi publiczne: składanie wniosków urzędowych np. wniosek o dowód osobisty, paszport, wyrejestrowanie samochodu.
Dostęp do danych np. dane o ubezpieczeniach społecznych, informacja o punktach karnych,
e-Commerce: potwierdzanie wieku klienta (np. zakup alkoholu),dostarczanie danych niezbędnych do dostawy.
Energetyka: rejestracja wniosku/formularza, przedłużenie umowy, dostęp do portalu klienta.
Ochrona zdrowia: rejestracja/autoryzacja dostępu do usług medycznych, i zakup leków przez Internet.
Media: potwierdzanie dostępu do treści ograniczonych wiekowo, opłacanie abonamentu.
Ubezpieczenia: zawarcie, odnowienie polisy przez Internet.