logo
Komunikat bezpieczeństwa – uwaga na cyberoszustwa!

Szanowni Klienci,

w ostatnich tygodniach obserwujemy wzmożoną aktywność cyberprzestępców, którzy coraz częściej podszywają się pod banki, urzędy, kurierów, a nawet znajomych w mediach społecznościowych. Celem tych działań jest wyłudzenie danych logowania, kodów BLIK, danych kart płatniczych lub przejęcie kontroli nad kontem bankowym.

Poniżej przedstawiamy najczęstsze metody oszustw oraz zasady bezpieczeństwa:

 

1. Fałszywe wiadomości e-mail i SMS (phishing/smishing)

Oszust podszywa się pod bank i wysyła wiadomości z linkiem do „potwierdzenia przelewu”, „aktywacji konta” czy „blokady środków”.

  • Nigdy nie klikaj w linki w wiadomościach, które wyglądają podejrzanie.
  • Sprawdzaj dokładnie adresy nadawców –  te fałszywe często zawierają literówki lub „dziwne” domeny.
  • Nie podawaj danych logowania ani numeru PESEL na stronach dostępnych z linków.

 2. Podszywanie się pod pracownika banku (vishing)

Dzwoni osoba podszywająca się za „konsultanta banku” z informacją o rzekomym włamaniu lub podejrzanej transakcji, sugerując konieczność podjęcia szybkiego działania – często „dla bezpieczeństwa” prosi o zainstalowanie aplikacji do zdalnego pulpitu (np. AnyDesk).

  • Bank NIGDY nie prosi przez telefon o instalację oprogramowania.
  • Nie podawaj danych logowania do bankowości ani kodów autoryzacyjnych przez telefon.

3. Wyłudzenia kodów BLIK przez media społecznościowe np.Facebook/Messenger

Oszuści przejmują konta znajomych i proszą „na szybko” o kod BLIK.

  • Zawsze zadzwoń do osoby, która prosi  Cię o pieniądze, zanim przekażesz kod.
  • Nie przekazuj kodów, jeśli nie masz 100% pewności, z kim rozmawiasz.

 4. Fałszywe strony banków i sklepów

Oszuści na stronach oferują „promocje”, „zwroty środków” lub „ekstra inwestycje” (np. w kryptowaluty), kierując na fałszywe strony celem dokonania płatności.

  • Zawsze sprawdzaj adres strony w pasku przeglądarki – powinien zaczynać się od https:// i zawierać prawidłową nazwę domeny banku.
  • Korzystaj tylko z oficjalnych aplikacji i stron bankowych.

5. Fałszywe aplikacje mobilne

W sklepach z aplikacjami pojawiają się fałszywe wersje aplikacji bankowych.

  • Pobieraj aplikacje tylko z oficjalnych sklepów z aplikacjami mobilnymi (np.  Google Play lub App Store).
  • Sprawdzaj, kto jest wydawcą aplikacji oraz liczbę pobrań i opinii.

 

 PODSTAWOWE ZASADY BEZPIECZEŃSTWA:

  • Nigdy nie podawaj danych do logowania osobom trzecim.
  • Zawsze autoryzuj transakcje świadomie i uważnie czytaj treść komunikatów SMS lub powiadomień push.
  • Regularnie aktualizuj system operacyjny i aplikacje.
  • Jeśli coś budzi Twój niepokój – przerwij działanie i skontaktuj się z bankiem.

Jeśli masz podejrzenie, że padłeś ofiarą cyberprzestępstwa, niezwłocznie zadzwoń na naszą infolinię: 801 151 101 lub odwiedź najbliższy oddział.

Kredyt
Przyjazny
Promocja

Sprawdź

Kredyt
Konsolidacyjny
Promocja

Sprawdź
Sprawdź

Promocja „Prosta”
bez dodatkowych wymogów

Sprawdź

Kantor walutowy
również
w aplikacji
mobilnej mKBS

Sprawdź
Sprawdź

 

 

Sprawdź

Pożyczka
hipoteczna

Sprawdź
Sprawdź

Kredyt

obrotowy

Rozwiń 
skutecznie 
Swoją 
Firmę

Sprawdź
Sprawdź

Zdalne
potwierdzanie
tożsamości

 

 

Sprawdź
Sprawdź

Zapytaj

o kredyt

 

Sprawdź

Kredyty na działalność gospodarczą i rolniczą

Wypełnij formularz

Sprawdź

Zastrzeż dokumenty

Sprawdź

801 151 101

Infolinia Krakowskiego Banku Spółdzielczego, w tym pomoc w obsłudze:

• bankowości internetowej KBS24, KBSNet i bankowości mobilnej mKBS

• obsłudze kart płatniczych KBS

tel.: 801 151 101, 12 428 62 00, 12 428 62 36

12 422 09 26, 12 422 82 45

czynna 24h na dobę, 7 dni w tygodniu.